Af Oscar Zielke Andersen, cand.mag. i religionsvidenskab
Ligesom A Tribe Called Quests Midnight Marauders er 36 Chambers-albummet domineret af beskidte trommer og samples opstøvet fra forældregenerationens pladesamlinger. Men hvor Midnight Marauders indhyller lytteren i afslappede jazz-samples, omfavner 36 Chambers det kaos, som opsluger sindet i en kriminalitetsfyldt opvækst i Staten Islands underklasse. Med andre ord fornemmer man virkelig kuglerne flyve om ørerne på én og cracken flyde frit i blodet. På sangen C.R.E.A.M (Cash Rules Everything Around Me) sætter Wu-Tang medlemmet Raekwon ord på denne sindstilstand:
Hiphop møder kung-fu
Wu-Tang Clan er en sammensat størrelse. Med gruppens mange medlemmer følger også et virvar af temperamenter og stilarter. RZA, Wu-Tang Clans grundlægger og producer, fungerer uden tvivl som limen, der binder alt dette sammen. På 36 Chambers knyttes medlemmernes forskellige personligheder sammen i et filmisk lydunivers fyldt med kinesiske krigermunke – et univers inspireret af gamle, amerikaniserede kung-fu-film, som RZA i sin ungdom var betaget af. Albummet spiller på den måde som en dystopisk og vulgær actionfilm, hvori rapperne præsenteres som superheltefigurer med hver deres lyriske kvaliteter.
På sangen Protect Ya Neck danser rapperen Inspectah Deck over ordene med kirurgisk præcision:
Et tidløst album
Siden 36 Chambers’ udgivelse i 1993 har flere af gruppens medlemmer opnået succesfulde solokarrierer. Både Method Man, GZA og Ol’ Dirty Bastard har alle udgivet albums, som hver især fortjener plads på øverste hylde i 90’ernes rap-kanon.
36 Chambers er dog et vidnesbyrd om, at medlemmernes talenter går op i en højere enhed under Wu-Tang Clans faner. Wu-Tang Clans Enter the Wu-Tang (36 Chambers) overskrider på alle måder sin samtid som en “all-time classic”, ligesom albums fra Marvin Gaye og Public Enemy gjorde det i årtierne forinden.
Albummet lyder således lige så vitalt og kraftfuldt efter 30 år på bagen og vil til enhver tid være endnu et lyt værd:
Læs også: