Oversat fra engelsk til dansk af Alexander de Summer-Brason Welford
De 96. Academy Awards er først den 10. marts. Men hvis du er som mig, vågner du allerede op midt om natten kl. 3, og forestiller dig en verden, hvor Cillian Murphy ikke vinder. Så for at lette din stress, kommer her en oversigt over situationen efter efterårsfestivalerne.
Bedste kvindelige skuespiller
Sidste år fravalgte Michelle Williams (The Fabelmans) hvad der blev betragtet som en garanteret Oscar-sejr i kategorien for Bedste Kvindelige Birolle ved at beslutte at kæmpe som i kategorien bedste kvindelige hovedrolle i stedet. Beslutningen undrede mange, da Michelle Yeoh var den formodede favorit efter premieren på Everything Everywhere All at Once ved South by Southwest i marts 2022. Yeoh vandt, Williams endte som nummer 3.
Det var spørgsmålet, der hang over de to kategorier i år efter afslutningen af efterårssæsonen. Hvad ville Lily Gladstone gøre? Skuespillerinden fra Killers of the Flower Moon var øverst på de fleste Oscar-pundits lister i kategorien bedste kvindelige birolle, på trods af at der ikke var en endelig afgørelse om, hvor hun ville deltage. I den kategori dominerede hun skærmtiden i forhold til andre potentielle nominerede som Emily Blunt (Oppenheimer) eller Da’Vine Joy Randolph (The Holdovers). Nu står hun over for skuespillerinder, der er hjørnesten i deres film, som 4-gange nominerede Annette Bening (Nyad), Oscar-vinder og tre-gange nominerede Emma Stone (Poor Things) og to-gange nominerede Carey Mulligan (Maestro). Seks ud af de sidste otte år.
På dette tidspunkt af året er der ingen Michelle Yeoh. Skuespillerindekategorien er samtidig åben og fuldstændig fyldt med talent. Benning, Stone og Mulligan ser ud til at være mere eller mindre sikre på at blive nomineret, og man skulle tro, at Gladstone, der har Paramount og Apple bag sig, også vil modtage en nominering.
Hvis Lily kan fastholde momentum efter udgivelsen af KOTFM, så er der kun én tilbageværende nominering. Jeg tror, det er meget svært, på trods af kritikernes reaktion på festivalpremiererne, at ignorere Margot Robbie. Hendes præstation som Barbie var ikke særlig spændende, men hendes position og rolle i en film, der er så kulturelt symbolsk, er det. Det, der hjælper Margot mest, er, at der er 10 nomineringer til Bedste Film. Barbie vil med stor sandsynlighed blive nomineret til Bedste Film, og det vil i sidste ende hjælpe Margot i kategorien bedste kvindelige hovedrolle.
Det, der skader Robbie, er historien. Hvis de fire tidligere nævnte er med, vil den femte plads gå til vinderen af Volpi Cup (Bedste Kvindelige Skuespiller ved Venedig Filmfestival), Cailee Spaeny. I seks ud af de sidste otte år har vinderen af Volpi Cup fået en nominering, og hvis historien gentager sig, vil Margot Robbie være den første, der falder ud.
Ikke desto mindre er det en af de mest spændende konkurrencer i år med tanke på det høje talentniveau og den store stjernerstyrke blandt de potentielle nominerede.
Bedste kvindelige birolle
Lily Gladstones skift til hovedrolle-kategorien er den bedste nyhed for Da’Vine Joy Randolph. The Holdovers blev vist på Toronto International Film Festival (TIFF) og fik en massiv respons fra kritikerne. Randolph blev meget godt modtaget. Taraji P. Henson (The Color Purple) ser ud til at få en nominering, kun hindret af, at filmen endnu ikke er blevet vist, men hjulpet af en udgivelsesdato tæt på jul (i USA).
Den skuespillerinde, der kommer bedst ud af festivalerne, er Jodie Foster (Nyad). I en film domineret af Annette Bening efterlader Foster netop nok på skærmen til at konkurrere i år. Emily Blunt (Oppenheimer), tre-gange Golden Globe-nomineret, ser ud til at få sin første Oscar-nominering efter en strålende, omend begrænset præstation som Kitty Oppenheimer.
Bedste mandlige hovedrolle
Med tanke på alvoren, billetsalget og min personlige mening, burde Cillian Murphy (Oppenheimer) være den klare favorit. Men to ting er sikkert. For det første er billedet i oktober sjældent det samme som i marts, og for det andet er der en massiv mængde stjernestyrke bag ham. Rustin havde premiere ved Telluride og fik overvældende positive anmeldelser. Især blev præstationen af Colman Domingo bemærket. American Fiction havde premiere på TIFF, hvor også Jeffrey Wright fik stående ovationer.
Bedste mandlige birolle
Det store spørgsmål i kategorien for mandlig birolle er, om Akademiet vil fortsætte deres stime med dobbeltnomineringer (2021 Judas and the Black Messiah, 2022 The Power of the Dog, 2023 The Banshees of Inisherin).
Der er i øjeblikket tre film, der potentielt kunne få dobbeltnomineringer, og ærligt talt tror jeg, at det er meget sandsynligt, at en af dem gør det. Poor Things med Mark Ruffalo og Willem Dafoe. Oppenheimer med Robert Downey Jr. og Matt Damon. Og KOTFM med Robert De Niro og Jesse Plemons.
Et af disse par vil efter min mening blive dobbeltnomineret, og hvis du tror, at Oppenheimer vinder Bedste Film, er svaret nok i stedet Poor Things. På trods af forventningerne til nomineringerne ser det dog ud til at være RDJ’s pris at miste. Og hvis det er tilfældet, hjælper det ham kun, hvis en af de andre film har en dobbeltnominering.
Bedste instruktør
Tro det eller ej, der er flere scenarier, hvor Christopher Nolan (Oppenheimer) ikke vinder. Endnu mere absurd er en situation, hvor hverken Nolan eller Martin Scorsese (KOTFM) vinder. Og årsagen til det er Yorgos Lanthimos.
Jeg kan forestille mig en verden, hvor Oppenheimer dominerer de mere tekniske kategorier, KOTFM vinder Bedste Film, og Lanthimos vinder Instruktør. Men jeg tror, at den mest sandsynlige situation lige nu (før vi har set KOTFM) er, at Oppenheimer vinder Bedste Film, Poor Things dominerer skuespillerkategorierne, og Scorsese vinder Instruktør.
Alt dette uden at tage højde for Greta Gerwig (Barbie), et kulturelt fænomen af enorm størrelse, og Alexander Paynes tilbagevenden til instruktørstolen efter den skuffende Downsizing.
Det eneste, jeg med sikkerhed kan sige, er, at uanset hvem vælgerne vælger som deres førstevalg til Bedste Film, vil deres stemme for Instruktør være anderledes.
Bedste film
Da jeg ikke har set filmene, vil jeg undlade at kommentere dem direkte og blot dele mine tanker.
Poor Things ser ud til at være mest påvirket af strejken med en udskydelse på næsten 3 måneder. Ni film ser ud til at have alt, hvad der er nødvendigt for at blive nomineret til Bedste Film. Det er det højeste antal i oktober i meget lang tid. Vi kunne se fire film modtage 10 nomineringer. Efter efterårssæsonen ser det ud til, at Maestro har fået den største påvirkning, mens The Holdovers ser ud til at have haft mest succes. At Dune er blevet udskudt til næste år, hjælper mest Barbie.